Gloria-UC Nieuws

Lees hier de laatste versie van het
Gloria-UC nieuws

Wilt u het Gloria-UC nieuws in de toekomst wekelijks via e-mail ontvangen dan kunt u zich hier aanmelden.

Energiebesparingsplan Gloria-UC

Door het invoeren van een aantal eenvoudige maatregelen kan men heel wat besparen op de energiefactuur en ook bijdragen tot een beter leefmilieu.

 

Te nemen maatregelen door bestuur en medewerkers clubhuis:

1.     Zet de verwarming op nachtstand (b 15°C) een half uur voor het weggaan.

2.     Dicht de spleten en kieren rondom ramen en deuren met tochtstrips.

3.     Ontdooi de diepvriezer regelmatig. Een rijmlaag van 2mm verbruikt 10% meer

4.     Open koelkast en diepvriezer zo kort mogelijk en zet er geen warme gerechten in.

5.     Laat de verwamingsinstallatie geregeld onderhouden, bij voorkeur net na de zomer.

6.     Schakel toestellen (TV, Video, HiFi en computer) zoveel mogelijk uit wanneer je ze niet gebruikt. De “Standby” stand verbruikt ook energie. Plaats een stekker met schakelaar en verklikker. Het klassieke computerscherm verbruikt ongeveer 150W. De schermbeveiliger (of screensaver) bespaart geen energie. Schakel dus het scherm uit (aan/uit knop op het scherm) wanneer je de computer even verlaat.

7.     Verlicht de plaatsen waar je doorloopt, zoals hal of een gang met minder sterke lampen. Je kan op deze plaatsen ook een timer of bewegingsmelder plaatsen.

8.     De moderne “platte” computerschermen verbruiken drie tot vier maal minder dan de klassieke beeldbuistoestellen. Daarenboven geven ze ook veel minder warmte af aan de kamer.

9.     Plaats op de deur naar het terras een stevige deurdranger. Als deuren openstaan ontstaat er tocht. Deurdrangers zorgen ervoor dat deuren vanzelf sluiten waardoor minimaal warmteverlies ontstaat.

Te nemen maatregelen door trainers, leiders en spelers:

1        De laatste doet het licht uit. Als je langer dan 16 seconden weggaat, is het zelfs interessanter (zuiniger) om een TL-lamp uit te schakelen.

2        Het licht wordt meestal uit gewoonte aangedaan denk hierbij na of het wel nodig is.

3        Bij trainingen kijken of op bepaalde avonden niet op 1 veld kan worden getraind.

4        Men laat na de training de veldverlichting niet onnodig branden.

5        Sluit deuren van kleedkamers, ballenhok en de deur in de gang naar buiten.


Te onderzoeken op termijn:

 

 

1.     Plaats reflecterende radiatorfolie achter de radiatoren. Die weerkaatst een groot deel van de warmte die anders in de muur zou verdwijnen.

2.     Plaatsen van een spaardouchekop bespaar je 40% water en energie

3.     Stel je warmwatertoestel in op 60 à 65°C en niet hoger. Je toestel zal langer meegaan. Een lagere temperatuur is ook minder kalkafzetting en warmteverlies.

4.     Bij vervanging kapotte lampen of vervangen mogelijk is door spaarlampen, een spaarlamp verbruikt

5 keer minder energie dan de klassieke gloeilampen. Ze gaan daarenboven ook 10 keer langer mee.

5.     Vervang oude verwarmingsketels ( meer dan 20j) door een nieuwe hoogrendement of condensatieketel.

Die werken zuiniger.

6.     Kies bij vervanging een koelkast of diepvriezer met het A-label. Die verbruiken tot 45% minder dan een gelijkaardig apparaat met D-label.
Plaats de koelkast en diepvriezer bij voorkeur in een koele plaats, ver van het kooktoestel en niet in zon. Dit kan tot 20% besparen.
Heb je een afzonderlijke diepvriezer, kies dan voor een koelkast zonder vriesvak.
Horizontale diepvrieskasten verbruiken 15% minder dan verticale diepvrieskasten

7.     Kies in je interieur voor lichte kleurtinten. Die weerkaatsen beter het licht. Donkere kleuren vragen twee tot driemaal meer licht

8.       Koop toestellen met een laag sluipverbruik

9.       Onderzoek of het in 1 keer aanschaffen van bewegingsmelders en goedkopere lampen snel kostenbesparend kan zijn.

10.   Onderzoek de mogelijkheid om met atletiek en tennis gezamenlijk stroom en gas in te kopen.